Permalänk
Medlem

Bytt moderkort, Dator startar ej

Jag köpte en färdigbyggd dator via Tradera vars moderkort skadades under transportet. Spärren till fästet för grafikkortet gick av. Jag fick ett nytt moderkort av säljarens garanti. Men när jag med hjälp av en mjukvaroutvecklare satte i det nya moderkortet får inte skärmen signal. Även om detta är hårdvara känns det som att han borde ha koll på installationen.

Alla komponenter har tidigare fungerat utom det (inbyggda) trådlösa närtverkskoret. Till en början var det problem med att grafikkortet lossat och skärmen fick därför ingen signal. Men efter att ha öppnat upp datorn fick skärmen signal och fungerade den vecka det tog för det nya moderkortet atr komma fram.

Nu är det alltså ingen signal till skärmen igen. Är rädd att jag skadat cpun vid bytet. Vi tog dock aldrig bort den gamla kylpastan vid bytet utan la till en liten klick. Kan detta ha skapat ett såpass allvarligt problem?

Skärmen är kopplad till grafikkortet som klickat i och lyser vid uppstart. Alla fläktar går igång också och moderkortet lyser upp grönt vid ingångsportarna och blått på skyddet till ovansidan av cpun. Moderkortet är ett z690 ax ti.

Kompisen verkar tro att det antingen är fel på det nya moderkortet eller att cpun tagit skada. Kan det vara något annat fel?

Permalänk
Medlem

1. Rengör kylare och cpu.
2. Ta ur cpu och inspektera den och pinnarna, verkar allt vara bra så montera allt igen.
3. Ta ut batteriet från moderkortet och strömsladden. Tryck några gånger på datorns on knapp. Vänta någon minut.
4. Sätt tillbaka batteriet.
5. Tryck till alla minnen och kablar så allt sitter ordentligt. Även på grafikkortet.
6. Starta datorn nu.

Funkar?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

CPUn tar inte skada av att du inte tog bort gamla kylpastan. Enda det påverkar är temperaturen några grader som värst.

Om du låter datorn vara en stund efter du slår på den. Lyser tangentbordet? Om den lyser, kan du slå på numlock eller capslock så lampan tänds?

Hur länge har du låtit den stå på? Kanske bara tar tid första gången.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Vid rengörning av cpun hade ni tagit bort kylpastan då med aceton och lägga ny pasta? Kompisen plan är att använda luftsprej på den när vi kollar igen imorgon för att få bort eventuellt skräp.

Vad gäller tangentbordet så verkar det som att det inte lyser upp vid uppstart. Jag har testat att ha på datorn i 10-15min efter ett tag kommer hdmi no signal upp på skärmen. Det enda som dyker upp innan dess är märket på skärmen.

Permalänk
Medlem

Vad har ni för processor? Ett Z690-moderkort kan behöva en BIOS-uppdatering för att fungera med processorer från 13000/14000-serien.

Permalänk
Medlem

i5 12600kf är processorn. Kommer dock inte fram till bios. Så jag får använda usb isf. Får kolla på det imorn. Men det borde inte behövas med den processorn?

Alltså jag hade ju ändrst bios i vilket fall, mrn den borde startat utan ändrkng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roal90:

Vid rengörning av cpun hade ni tagit bort kylpastan då med aceton och lägga ny pasta? Kompisen plan är att använda luftsprej på den när vi kollar igen imorgon för att få bort eventuellt skräp.

Vad gäller tangentbordet så verkar det som att det inte lyser upp vid uppstart. Jag har testat att ha på datorn i 10-15min efter ett tag kommer hdmi no signal upp på skärmen. Det enda som dyker upp innan dess är märket på skärmen.

Brukar bara använda toa papper eller tvättlappar, sure alkohol av någon form kommer göra rent mer men inget som kommer påvärkar tempratur märkbart.

Om nu datorn startar men ingen bild så skulle jag börja med att felsöka via moderkortet, finns nästan alltid någon form av felsökning led på moderkortet, brukar vara ovanför eller under 24pin kontakten, kolla manualen för exakt placering.
Där borde en av 4 dioder lysa och indikera vad som är fel cpu, ram, gpu eller boot.

Angående uppdatera bios så kan de självklart hjälpa men inget krav då du har första generationens cpu för denna plattform så stöd finns garanterat.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roal90:

i5 12600kf är processorn. Kommer dock inte fram till bios. Så jag får använda usb isf. Får kolla på det imorn. Men det borde inte behövas med den processorn?

Nej, en 12600KF borde fungera oavsett BIOS-version.